Na Dobry Początek...

Długo zastanawiałam się nad tym jak zatrzymać chwile, które są dla mnie ważne i cenne.


Obok tych, które zapisuję i ofiaruję kiedyś mojej Córce, postanowiłam zachować także te, które wiążą się z moją pasją jaką jest gotowanie i pieczenie...
Kuchnia jest i była zawsze ważnym elementem tradycji domu moich Rodziców, Dziadków a teraz także naszego Domu Na Grabinie. Jest pełna smaków, które wiążą się z ludźmi, historiami i uczuciami.
Tych, którzy tu trafią zapraszam więc Na Grabinę.

Do domu. Do mojej kuchni.

Pozdrawiam Was ciepło
Monika


środa, 5 sierpnia 2009

Pierogi z Mojego Domu…



Sztuka robienia pierogów… Dla mnie to coś wyjątkowego. Moja Babcia Karolina robiła najpiękniejsze i najpyszniejsze pierogi na świecie, do dziś takie pierogi robi Moja Mama…ja śmiem powiedzieć tylko, że się uczę i bardzo się staram…

Może to tylko pierogi, ale dla mnie to symbol kobiety-matki, spokojnego domu, ciepła, które chcę dać moim bliskim.
W domu Mojej Mamy – w Siedliszczu, Babcia kleiła najrozmaitsze pierogi – z serem, ruskie, z owocami.
Ja i Mój Tata uznajemy tylko ruskie (z wody, podawane ze śmietaną) i takie pierogi przygotowuje dla nas Mama.


Być może przyjdzie czas, kiedy i ja zacznę karmić moją Rodzinę pierogami z owocami, na razie jednak pracuję nad swoim warsztatem pierogów ruskich ;) , które... uwielbiam najbardziej na świecie…
Dziś po raz pierwszy do wykrawywania ciasta użyłam po prostu szklanki i wcale nie żałuję. Może to mniej profesjonalne niż tradycyjne formowanie pierożków z placuszków, ale naprawdę tym razem wyszły mi bardziej urodziwe ;)


W moim domu nie przygotowywało się pierogów z mniejszej ilości niż kilogram mąki. Ja dziś nie miałam aż takiego zacięcia i lekko zmieniłam ilości.
Podam Wam jednak obydwa przepisy, bo – w przypadku mniejszej ilości nie jest to idealnie „przepołowienie” składników.


PIEROGI RUSKIE
65 sztuk
3 kubki mąki (przesianej)
1 jajko*
2 łyżeczki soli*
2 łyżki oleju
1 1/3 kubka dobrze ciepłego mleka
Farsz:
600 g ziemniaków, ugotowanych i zmielonych w maszynce
300 g białego twarogu – twardego (może być nawet chudy)
jajko
sól, pieprz – do smaku

Mąkę przesiewam na stolnicę, w środek wbijam jajko, zagniatając dodaję stopniowo sól, olej i mleko. Ciasto powinno być gładkie, delikatnie błyszczące i delikatnie klejące.
Odstawiam do lodówki na czas przygotowania farszu.
Farsz. Przez maszynkę do mielenia przepuszczam ziemniaki razem z białym twarogiem, wbijam jajko, dodaję sól i pieprz do smaku.
Według mnie sekretem dobrego farszu jest jego dobre doprawienie. Nie żałuję soli i pieprzu, ale nie dodaję cebuli – nie lubię, kiedy farsz ciemnieje.

Dobry farsz to taki, który znika z garnka zanim jeszcze trafi na pierogi... U mnie w domu farsz na ruskie, w trakcie robienia pierogów, był mocno reglamentowany. Gdyby nie Mama grożąca drewnianą łychą – zjadłabym spokojnie pół garnka ;)
Ale dalej...
Z ciasta formuję małe placki, które rozwałkowuję na stolnicy i tym razem – wycięłam z nich szklanką kółka, w których umieściłam po łyżce farszu. Sklejam brzegi i wrzucam do garnka z wrzątkiem, wyjmuję po kilku minutach od wypłynięcia.
Gorące pierogi polewam roztopionym masełkiem.

*dodałam sól i było dobre, ale Moja Mama uważa, że sól dodana do ciasta pierogowego powoduje, że ciasto podczas gotowania może się rozklejać

*następnym razem spróbuję wedle tych samych proporcji, ale bez jajka – Mama J. robi pierogi bez jajka – bo według innej teorii – ciasto twardnieje właśnie od jajka...


Zatem jest co sprawdzać, testować i znaleźć swój najlepszy przepis :)

PIEROGI RUSKIE MAMY
1 kg mąki + ok. 1 kubek do podsypywania
1/3 szklanki oleju
1 duże jajko
2 kubki dobrze ciepłego mleka
Farsz – ok. dwukrotna ilość, czyli:
1 kg ziemniaków
0.5 kg twardego twarogu (najlepiej sprzedawanego na wagę)
sól i pieprz do smaku

Wyrabianie, jw., z tym wyjątkiem, że Mama – ciasto tnie na kawałki, z nich robi wałki, walki kroi jak na kopytka, a z każdego „kopytka” robi ręką placuszek, który wypełnia farszem.

Smacznego
M.

2 komentarze:

  1. Witaj Moniko, muszę Ci powiedzieć, że zaczytałam się w Twoim blogu - jest taki ciepły i rodzinny. Dotarłam aż do anonsowanych we wstępie ruskich pierogów. Gratuluję lekkiego pióra i sympatycznej atmosfery jaką tu u siebie tworzysz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak robiło się pierogi również w moim domu - farsz tylko ziemniaki i ser /bez cebuli/ i wałeczek, "kopytka", placuszek ręcznie wykonany i nadziany. No i jeszcze...moja Mama brała do ręki 3 takie lekko uprzednio spłaszczone "kopytka" i za jednym sprytnym pociągnięcie wychodziły 3 placuszki.
    Bardzo lubię wpadać tu do Ciebie i podczytywać. Przenoszę się wtedy w rodzinne strony, w czasy mojego dzieciństwa i ....zaczynam strasznie tęsknić... do tych moich pagórków leśnych, do tych łąk zielonych...och, rozmarzyłam się i roztkliwiłam. Pozdrawiam. Alicja

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...