Na Dobry Początek...

Długo zastanawiałam się nad tym jak zatrzymać chwile, które są dla mnie ważne i cenne.


Obok tych, które zapisuję i ofiaruję kiedyś mojej Córce, postanowiłam zachować także te, które wiążą się z moją pasją jaką jest gotowanie i pieczenie...
Kuchnia jest i była zawsze ważnym elementem tradycji domu moich Rodziców, Dziadków a teraz także naszego Domu Na Grabinie. Jest pełna smaków, które wiążą się z ludźmi, historiami i uczuciami.
Tych, którzy tu trafią zapraszam więc Na Grabinę.

Do domu. Do mojej kuchni.

Pozdrawiam Was ciepło
Monika


sobota, 3 kwietnia 2010

Wielkanocna babka. Tak na już :)




Przepis dla tych, którzy jak ja ze świętami obudzili się ciut później :)
Jeśli będziecie w domu trzy godzinki i macie 10 g drożdży - możecie jeszcze dziś mieć Wielkanocną Babkę.
Przepis, jakich wiele - ale ja jeszcze do szafranu się przekonuję, za to dobrze pamiętam smak drożdżowego ciasta, które robiłam z Polą - tu.
Babka jest modyfikowana przede ze mnie kilkakrotnie - ale ma:
żurawiny
skórkę pomarańczową
sok z pomarańczy
esencję i cukier z wanilią

Jest lekko słodka i bardzo owocowa. Domowa i nam bardzo smakowała.
Wykonałam w foremce babkowej o średnicy 22 cm plus cztery bułeczki :)
Pozdrawiam Was serdecznie
M.



BABKA Z POMARAŃCZĄ

500 g mąki pszennej przesianej
10 g świeżych drożdży
100 g cukru zwykłego
20 g cukru z waniliną
3/4 kubka ciepłego mleka
7 dużych żółtek
250 g masła
skórka starta z 2 pomarańczy
80 g żurawiny suszonej o dużych owocach
3 łyżki soku z pomarańczy
łyżka esencji waniliowej

cukier puder i sok z cytryny do wykonania lukru
paski skórki pomarańczy i limonki - do dekoracji

Drożdże kruszę do kubka i zalewam połową mleka, dosypuję łyżkę cukru i dwie łyżki mąki.
Odstawiam w ciepłe miejsce, by drożdże ruszyły.
W tym czasie topię masło i studzą je w rondelku.

Mąkę łączę z cukrem, kiedy drożdże "zadziałają" dodaję je do mąki i wyrabiam ciasto - dodając resztę mleka, żółtka, skórkę i sok z pomarańczy, esencję waniliową, żurawinę. Kiedy ciasto staje się coraz bardziej jednolite i gładkie - jak uczyła Pola :)))) - w trzech partiach dodaję masło, ale tylko wówczas, kiedy poprzednia porcja zostanie całkowicie wchłonięta.
Wyrabiane ciasta trwa od 12 do 15 minut i nie powinno trwać krócej.
Wyrobione odstawiam w misce w ciepłe miejsce.
Czekam aż wyrośnie - i podwoi swoją objętość - u mnie to zajęło ok. 1.5 godziny.

Wyrośnięte ciasto wyjmuję na delikatnie opruszoną mąką stolnicę i chwilkę wyrabiam.
Przekładam do formy, zakrywam ściereczką i znów czekam na wyrośnięcie - mniej więcej podwójne, ale nie wyżej niż na 3/4 blachy.
U mnie była to godzina - ale może być i trochę mniej i trochę więcej, trzeba ciasto obserwować :)

Nagrzewam piekarnik do 180 st.
Piekę ok. 30 minut, w połowie pieczenia zakrywając folią (by się nie przypiekło za bardzo)

Smacznego!
M.





17 komentarzy:

  1. Wspaniała!
    Prawdziwie domowa.

    Spokoju i radości na te Święta, Moniko! ;*

    OdpowiedzUsuń
  2. Zay; dziękuję.
    Pozdrawiam ciepło :)
    M.

    OdpowiedzUsuń
  3. zawsze mnie zachwycają takie domowe babki
    z lukrem..

    cudownych świąt Droga Moniko!

    OdpowiedzUsuń
  4. Spokojnych i pełnych wiosny Świąt Moniko :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję Asiejko :)
    Myniolinko - Tobie również, pozdrawiam :)

    M.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ooo ale ona musiała smakować, a jak pachnieć... moje gruczoły ślinowe zaczęły niebezpiecznie szybko pracować ;P

    buziaki Moniś!

    OdpowiedzUsuń
  7. Moniczko-zdrowych i spokojnych Swiat Wielkanocnych :)
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakie piękna ;) Ślicznie Ci wyrosła. I jeszcze te pomarańcze!

    OdpowiedzUsuń
  9. By czas Świąt był spełnieniem, radością, ucztowaniem i wszystkim, czego każdy z nas potrzebuje!
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudowna ta babeczka!
    Zyczę Tobie MOniko i Twoim Bliskim pięknych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  11. Pyszna babeczka!
    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  12. Moniko, u mnie dzisiaj ta babka została ,królową' wielkanocnego śniadania.
    Smacznych i wiosennych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  13. Piekna, domowa babka...prwadziwie swiateczna :)
    Cudownych Swiat Moniko :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Moniko, zrobiłam Twoją babkę, pycha, zdjęcie u mnie na blogu: www.galangal.blox.pl Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo Wam dziękuję za odwiedziny, komentarze i ciepłe słowa.

    Amber - cudownie, tak się cieszę.

    Nobleva! Widziałam, piękna jest u Cibie, gratuluję, zajrzę jeszcze jak położę małe K. :))

    Ściskam Was mocno
    M.

    OdpowiedzUsuń
  16. Pyszna, prosta, szybka.
    Pięknie wygląda z tą skórką, tak świeżo i wiosennie. Jeszcze te tulipanki:)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...