Na Dobry Początek...

Długo zastanawiałam się nad tym jak zatrzymać chwile, które są dla mnie ważne i cenne.


Obok tych, które zapisuję i ofiaruję kiedyś mojej Córce, postanowiłam zachować także te, które wiążą się z moją pasją jaką jest gotowanie i pieczenie...
Kuchnia jest i była zawsze ważnym elementem tradycji domu moich Rodziców, Dziadków a teraz także naszego Domu Na Grabinie. Jest pełna smaków, które wiążą się z ludźmi, historiami i uczuciami.
Tych, którzy tu trafią zapraszam więc Na Grabinę.

Do domu. Do mojej kuchni.

Pozdrawiam Was ciepło
Monika


czwartek, 2 października 2014

Od słowa po barszcz z pasztecikiem. Byle było ciepło :)



Kubek gorącej zupy i ciepły pasztecik. Kwaśny troszkę bo kapusta, słodki bo jabłka i śliwka. Bardzo jesienny.
Ilość obowiązków sprawia, że nie mam czasu zastanawiać się nad swoimi odczuciami w związku z jesienią.
Rytm wyznaczają kolejne punkty w kalendarzu, plany lekcji, zajęć.
Studentką już zostałam, pierwszy napad lęku ("nie dam rady") zaliczyłam ;), ogród prawie ogarnięty...

W tym wszystkim staram się tylko by nie towarzyszyło nam ciągłe napięcie, zaś w domu było ciepło.
Na jak największej ilości poziomów. Od emocji, przez słowa, obowiązki po kubek gorącej zupy.




Dziś barszczyk, na burakach gotowanych w skórce, potem (bez skórki) ścieranych i drożdżowe paszteciki z kapustą, jabłkiem i śliwką. Długo pokonywałam chęć dodania grzybów " bo przecież z grzybami!" ale Karola moja nie lubi ich, więc ułożyłam tak farsz by smakował wytrawnie ale lekko słodko.





Przepis na delikatne ciasto drożdżowe i sposób formowania pasztecików pochodzi od Asi z Kwestii Smaku w tym miejscu Ja go uprościłam i podaję poniżej :)

PASZTECIKI Z KAPUSTĄ


składniki na ciasto:
3 żółtka (w temperaturze pokojowej)
100 g miękkiego
35 g świeżych drożdży
1 łyżka cukru
250 ml letniego mleka
350 g mąki pszennej
3/4 łyżeczki soli

składniki na farsz:
pół kilograma kapusty kwaszonej
duża cebula
duże jabłko
3 łyżki konfitury ze śliwek
3 łyżli masła
1.5 łyżeczki cukru
sól, pieprz, cukier, kmin rzymski

Kapustę siekam, przekładam na sito i kilkakrotnie płuczę.
Na rozpuszczonym na patelni maślę podsmażam cebulkę.
Dodaję pokrojone drobno jabłko, wszytsko razem duszę, po chwili dodaję kapustę, podlewam wodą z cukrem. I Duszę ok. 40 minut pod przykryciem, jeśli trzeba uzupełniam wodą (można użyć bulionu / wówczas jednak trzeba kontrolować ilość soli).
Kiedy kapusta napiera brązowego koloru - dodaję konfiturę ze śliwek, doprawiam do smaku i smażę wszystko jeszcze chwilę.

Farsz studzę - przed nałożeniem na ciasto.


Drożdże rozcieram w miseczce z cukrem, zalewam mlekiem, dodaję 2-3 łyżki mąki. Zaczyn mieszam i odstawiam w ciepłe miejsce - na ok. 10 minut.
Mąkę przesiewam z solą. Kiedy zaczyn się spieni i zwiększy swoją objętość - dodaję go do mąki. Zaczynam wyrabiać miasto (ręcznie lub w misie miksera). Kiedy ciasto jest już połączone stopniowo dodaję żółtka tak by ciasto po każdym osiągało głądką konsystencję. Chwila wyrabiania i kolejne. Cały proces musi zająć co najmnej 5 minut.
Tak samo z masłem - dodaję powoli po łyżce, aż ciasto wchłonie poprzednią porcję.

Ciasto dostawiam na minimum godzinę, przykryte ściereczką w ciepłe miejsce.
Po tym czasie. Wyjmuję je z miski, zagniatam i raz jeszcze wkładam do wyrośnięcia.

Jesli ciasto bardzo się klei podypuję jedą łyżką mąki, zaś dwłonie lekko smaruję olejem.

Po drugim wyrastaniu - wykładam ciasto na podsypaną mąką stolnicę i rozkładam w prostokąt.
Rozwałkowuję - na wielkość blachy z piekarnika.
Kroję na cztery pasy.

Farsz układam na brzegu każdego z pasów ciasta i sklejam je razem. Surowe ciasto nacinam w poprzek i pozostawiam jeszcze do podrośnięcia na min. 30-40 minut.

Paszteciki smaruję rozmąconym jajkiem, posypuję makiem i piekę w temp. 180 st. przez pk. 40 minut.

Smacznego!

6 komentarzy:

  1. ja robie na ciescie francuskim...drozdzowe musze tez wyprobowac :)

    OdpowiedzUsuń
  2. przepysznie wyglądają te paszteciki :) zrobię z pewnością i pożre z radością :)

    OdpowiedzUsuń
  3. skoro tak wspaniałe paszteciki, to i barszcz musi być niczego sobie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudne paszteciki. Zjadłoby się.
    Powodzenia na studiach Moniś.
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  5. Samanta? wow to jest dopiero nietypowe imie w PL :) wszystkiego co najlepsze kochana xxx

    OdpowiedzUsuń
  6. pysznie wygląda! pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...