Na Dobry Początek...

Długo zastanawiałam się nad tym jak zatrzymać chwile, które są dla mnie ważne i cenne.


Obok tych, które zapisuję i ofiaruję kiedyś mojej Córce, postanowiłam zachować także te, które wiążą się z moją pasją jaką jest gotowanie i pieczenie...
Kuchnia jest i była zawsze ważnym elementem tradycji domu moich Rodziców, Dziadków a teraz także naszego Domu Na Grabinie. Jest pełna smaków, które wiążą się z ludźmi, historiami i uczuciami.
Tych, którzy tu trafią zapraszam więc Na Grabinę.

Do domu. Do mojej kuchni.

Pozdrawiam Was ciepło
Monika


sobota, 19 grudnia 2015

Świątecznej krzątaniny czas :)


Pięć dni do Wigilii to już dobry czas na kilka kuchennych przygotowań. W moim kalendarzu plan na ten weekend jest następujący:

*dziś nastawiłam zakwas na barszcz

ZAKWAS NA BARSZCZ
umyte i obrane buraki, kroję w duże kawałki, dodaję: dużą kromkę chleba żytniego na zakwasie, liść laurowy, dwa ząbki czosnku, łyżkę soli. Buraki z dodatkami zalewam w ceramicznym naczyniu – do pokrycia buraków. Zakrywam. Będzie gotowy na środę :)
Powienien się pokryć pianą i mieć kwaskowaty zapach. Dodam go do wigilijnego barszczu.



**pierniczki zostały upieczone dziś wieczorem

PRZEPIS NA PIERNICZKI TU


***jutro przygotuję świąteczną kapustę, którą wykorzystam także do uszek i pierogów


KAPUSTA Z GRZYBAMI

80 dag kapusty kiszonej, pokrojonej
dwie duże garście grzybów
dwie duże garście wędzonych śliwek
duża garść suszonej żurawiny
duża cebula
2 łyżki oleju
dwa jabłka
liść laurowy
kmin rzymski
3 łyżki cukru

Grzyby, śliwki i żurawinę - zaleam wodą i moczę całą noc. Ja ich nie kroję. Rano gotuję ok. godziny.

W dużym garnku przesmażam na rozgrzanym oleju cebulkę, potem dodaję kapustę. Chwilkę duszę, dodaję pokrojone w cząstki jabłka, kmin, cukier, wlewam grzyby, śliwki wraz z zalewą, dodaję cukier, na końcu liść laurowy, zagotowuję i duszę ok. 40 minut na małym ogniu.
Najlepsza jest oczywiście przez następne trzy dni.

CIASTO NA PIEROGI I USZKA
65 sztuk
3 kubki mąki (przesianej)
1 jajko*
2 łyżeczki soli*
2 łyżki oleju
1 1/3 kubka dobrze ciepłego mleka

Mąkę przesiewam na stolnicę, w środek wbijam jajko, zagniatając dodaję stopniowo sól, olej i mleko. Ciasto powinno być gładkie, delikatnie błyszczące i delikatnie klejące. 
Odstawiam do lodówki na czas przygotowania farszu.


Miłej, rodzinnej pracy dla Was :)
M.

4 komentarze:

  1. Ale smakowicie... ja już się doczekać barszczyku nie mogę:)
    ściskam i cudnego tygodnia świątecznego życzę:)
    Radosnych i pełnych magii Świąt:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszności na Grabinie. :)
    Ja wczoraj z synem robiłam pierogi :)
    Pozdrowienia serdeczne dla Was.
    Ps.Mnie już mój synuś przerósł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Thanks for posting useful links in your article regarding military. Keep it up.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...